CHGP er et racerløb på Bellahøj i København, hvor action, dramatik, fuld fart og underholdning for hele familien er i højsæde.

Danskerne vil have racerløb i by og på strand

Interessen for race med historiske biler er massiv og voksende – ikke mindst når det drejer sig om højt profilerede løb som Copenhagen Historic Grand Prix nær højhusene i Bellahøj og Rømø Motor Festival ca. 400 kilometer længere mod vest ved Vesterhavet.

De to løb trækker uden sammenligning flere tilskuere end alle andre motorløb i Danmark. Trods et forfærdeligt vejr søndag d. 4. august lykkedes det i følge foreløbige tal at lokke over 30.000 gæster ind til det fantastiske byløb i København, hvor et af højdepunkterne var feltet med tyske “Tourenwagen Legenden”. Feltet omfattede også lidt nyere GT-biler, og den chance lod Rasmus Juulsen fra Dansk Motor Finans i Kolding ikke gå fra sig. Han sejrede i første løb, blev nummer fire i andet løb og kørte igen fra hele det topprofessionelle felt i tredie løb, hvorefter finalesejren var hjemme.

“Før løbet kom nogle af tourenwagen-chaufførerne hen til mig og bad mig passe på, når de passerede mig i høj fart. Efter løbet var mange af dem dog fair nok til at sige undskyld. De troede simpelthen ikke, at en GT-bil kunne give deres hårdt pumpede racere baghjul,” siger den unge forretningsmand og racerkører.

Der kan peges på mange andre højdepunkter, men jeg må være ærlig og sige, at nogle felter var ret tyndt besat. Vi savnede en hel del af de virkeligt hurtige GT-oldtimere fra f.eks Jaguar, Corvette, med flere.  Problemet er, at disse biler efterhånden er så mange penge værd, at ejerne nødigt slipper dem løs på en højhastighedsbane omkranset af beton. Undtagelsen var bl.a. rigmanden Karsten Ree med hans Ford GT 40.

Peter Mikkelsen , der er chef for opbygningen af banen i Bellahøj, var på forhånd en smule nervøs for den problematiske vejrudsigt søndag. “Vi kontaktede kommunen og bad dem gøre, hvad de kunne for at optimere vandafledningen fra banen. Bl.a. ved at skylle alle kloaksystemer godt igennem. Det lykkedes, og selv om regnskyllene gav nogle forsinkelser, blev der ikke brug for pumpemaskiner,” siger Peter Mikkelsen, der er mr. banebygger i Danmark til AutoNews Business. Det er også ham, der står for den spritnye bybane, der skal opbygges i Viborg til næste år, så jyderne igen kan få et byløb efter, at Classic Race Århus har måttet lukke med ondt i økonomien.

“Racet i Viborg skulle have haft premiere foråret 2024, men problemer med bl.a. detailhandelen har gjort, at vi har måttet konstruere et nyt bane-layout,” siger Peter Mikkelsen.

Selv om det værste skybrud satte ind søndag ved middagstid, hvor der skulle køres med betalende publikum til fordel for godgørende formål, lykkedes det alligevel at samle over en halv million kroner ind. Tak til de mange store danske racerkørere, som knoklede bag rattet til fordel for det gode formål. 
Selv om CHGP er stort og selv om racet i Viborg  formentlig også bliver kæmpestort, er det dog et åbent spørgsmål, om Rømø Motor Festival alligevel er den største begivenhed af dem alle målt efter tilskuertal.

I år afholdes løbet i den kommende weekend, og tilstrømningen af tilskuere forventes lige som sidste år at blive massiv, hvilket er blevet et tilbagevendende problem. Arrangørerne opfordrer derfor folk til at køre tidligt. Helst et par dage før racet på stranden. Ingen ved præcist, hvor mange der strømmer til ferieøen for at se de gamle før krigsbiler og ombyggede hot-rodmonstre give gas på en ottenedels mile, da det er gratis at opleve begivenheden.

Politiet har tidligere forsigtigt anslået 30.000 tilskuere, men estimaterne fra anden side har været over 50.000 mennesker. Det er mange, når vejen går over en smal dæmning, hvor også et par tusinde lejere af sommerhuse skal forbi for at tage deres feriebolig i besiddelse. Skiftedag er typisk lørdag, hvor også selve racet afholdes. 

Rømø motorfestival er i langt højere grad en fest og historisk teater end hardcore motorløb. Deltagerne skal helst ankomme i en påklædning, der matcher årgange på deres maskiner, hvoraf de ældste er fra tyverne og de nyeste fra starten af 2. verdenskrig.

En meget stor del af både deltagere og publikum kommer fra Tyskland, men der er også mange deltagere fra andre lande i Europa. 
Rasmus Juulsen i Porsche gør klar til at give de historiske tourenwagen baghjul.
Det årlige CHGP – Copenhagen Historic Grandprix er et racerløb på Bellahøj i København, hvor action, dramatik, fuld fart og underholdning for hele familien er i højsæde. I år var ingen undtagelse
Flere aktører i den danske autobranche var på plads til CHGP. Her er det hos den danske autogrossist au2parts, der tilbød mad og drikke, samt tørvejr, da skybruddet sat ind om søndagen.
Fra klitterne på Rømøs Lakolk strand er der fornem udsigt til de gamle racerbiler. Folk hygger sig, og det er gratis.
Denne knap 100 år gamle monstrøse racerbil, der plejer at give fuld gas på Rømø i august er udstyret med en 28 liter stor motor fra et luftskib. Den kan mere end brøle. Et år var den hurtigst af alle over de 200 meter.
Skibsreder Lars Rolner gør klar til at fyre sin gamle US-racer af på Vesterhavsøens faste sand. Denne kæmpemæssige racer fra tyverne er blandt de hurtigste før krigsbiler.
Også i Sverige er førkrigsbiler blevet et hit. Her samles ejerne af de fine gamle racerbiler under “Svenskt Sportsvagsmeeting” tidligere på året. 

 

 

About Author

Kategorier