X

Tyskland giver 75% rabat i beskatning af firmabiler på el

Af Jacob Skjærris, senior rådgiver, SAKUI ApS

Mens væksten for elbiler i Danmark fortsætter som følge af det danske afgiftssystem med registreringsafgift på fossile biler, er væksten aftaget i mange EU-lande og endda negativ i enkelte lande ifølge den europæiske organisation for bilproducenter, ECEA.

Selvom EU fastholder udfasningen af fossile biler fra 2035, er salget af elbiler fortsat i høj grad afhængigt af økonomisk støtte i den ene eller anden møde, og det bortfald af støtte i lande som Sverige og Tyskland har fået salget af elbiler til at falde. Mens markedsandelen for nye BEV-personbiler i Danmark steg til 45 % i det første halvår af 2024, fra 31 % i samme periode 2023, faldt markedsandelen i EU fra 12,9 % til 12,5 % i samme periode.

Bilproducenter skubber planer for elbiler

Som konsekvens af det faldende salg satser flere bilproducenter nu på hybridbiler på den korte bane, mens planer for elbiler skubbes længere ud i fremtiden. Hyundai har i slutningen af august annonceret en fordobling af deres udbud af hybridbiler i de kommende år, og Volvo lader også deres hybridbiler levere længere og skubber deres planer om at satse 100 % på elbiler.

Det vigende salg for elbiler kan gøre det udfordrende for nogle bilproducenter at overholde grænsen for CO2 udledning i EU, som fra 2025 sænkes med 15 % til 93,6 g CO2/km for personbiler. Ifølge Bloomberg ligger især Ford og VW et stykke over 2025 grænsen, som det med 95 Euro pr. gram pr. bil er dyrt at overskride. Det kan løbe op i milliarder.

75 % rabat på beskatning af firmabil på el i Tyskland

I Tyskland ligger markedsandelen for elbiler i perioden januar til juli 2024 på 12,6 %, mens den i samme periode året før lå på 16,4 %. Dette er et fald på 23 %, som skyldes bortfaldet af det tyske ”BAFA-tilskud” i november 2023 efter den tyske stat blev tvunget til at smække kassen i efter en afgørelse i den tyske ”Bundesverfasssungsgericht”.

Da Tyskland har flere bilproducenter med større elbiler i firmabilsklassen, som Audi A6 e-Tron, BMW i5, Mercedes EQE og Volkswagen ID7, vil den tyske stat nu give 75 % rabat på beskatning af fri bil på elbiler frem til 2028. Hvis man ser på en firmabil fra f.eks. Volkswagen, vil tallene se nogenlunde ud som nedenfor:

Model

Pris i Euro

Skattesats

Beskatning mdr.

VW Passat Variant TDI 150 DGS

Ca. 50.000

1 % mdr.

500 Euro

VW Passat Variant Plug-in hybrid

Ca. 56.000

0,5 % mdr.

280 Euro

VW ID7 Tourer Pro 77 kWh

Ca. 52.000

0,25 % mdr.

130 Euro

 

Det vil sandsynligvis øge interessen for elbiler som firmabiler og hjælpe med at få markedsandelen for elbiler til at stige igen. Desuden kan firmabilerne om få år ende på det danske marked via importører af brugte biler.

Det er også en kærkommen hjælp til Volkswagen, som ikke sælger det forventede antal elbiler og mister markedsandel i Kina, der hidtil har været deres største marked. Volkswagen har annonceret spareplaner, der kan medføre lukning af to fabrikker i Tyskland, hvilket har udløst store protester fra de tyske fagforeninger.

Elbiler frem mod 2030

Rådgivningsselskabet SAKUI ApS lancerer i denne tid, sammen med AutoInc. og BCA Fleet Insight et strategisk nyhedsbrev kaldet ”Momentum”. Et af emnerne er udviklingen af elbiler frem mod 2030.

Nyhedsbrevet konstaterer blandt andet, at:

  1. Det er svært for elbiler at blive lige så billige at producere som fossile biler, da der bruges flere materialer til elbiler pga. batteriet.
  2. Mens mange fra kundegrupperne ”Firstmovers” og ”Early adaptors” allerede har anskaffet en elbil, er den almindelige forbruger mest interesseret i elbiler, hvis de passer til behovet og der er mulighed for at spare penge (som der er i Danmark pga. afgiftssystemet).
  3. Der vil komme et stigende udbud af elbiler, hvilket fortsat vil få salget af elbiler at stige i de fleste EU lande.
  4. Regulering fra EU vil give dyrere fossile biler (da de kan koste en bøde fra EU) og fortsat billige elbiler (da de kan reducere eller fjerne bøderne fra EU).

Så indfasningen af elbiler fortsætter frem mod 2035, hvor der ikke længere må sælges nye fossile biler i EU (medmindre de kører på e-fuels), men væksten kan blive ujævn i de kommende år frem mod 2030.

Jacob Skjæris, Senior Advisor
Rune Grøndahl CEO, Senior Lead Advisor Sakui

About Author