Skadeværksted i Odense reparere frem for at udskifte autodele

At købe nye reservedele frem for at reparere, det kan være både nemmere og billigere for landets værksteder.  Hos værkstedet Carbucks i Odense har man dog valgt altid at prioritere reparation over udskiftning, hvis muligt.

Ofte er det lettere at købe nyt fremfor at reparere, og det kan ses på vores forbrugsvaner. På verdensplan består godt syv procent af forbruget i den globale økonomi af genanvendte materialer og råvarer – det gælder ifølge Circularity Gap Reporting Initiative (CGRI) kun fire procent i Danmark. Inden for bilbranchen er det ifølge Mads Blume, der er specialist i bilskader hos værkstedet Carbucks i Odense, særligt udfordrende, at det i Danmark ofte bedre betaler sig for værksteder at udskifte autodele i stedet for at reparere.

Jeg synes altid, at man bør overveje reparation som en mulighed, før man beslutter at udskifte en reservedel. I Danmark er der en udfordring, hvor reservedelsleverandører tilbyder incitamenter i form af kickbacks, der belønner reparatører for at købe flere dele. Jo mere man køber, desto højere rabat opnår man, og det kan gøre det økonomisk fordelagtigt at udskifte dele i stedet for at reparere dem, siger Mads Blume og tilføjer:

 Vi videresender reservedele til forsikringsselskaberne til kostpris, så vi ikke tjener penge på dem. Vi oplever, at den tilgang bliver positivt modtaget, og det øger kundetilliden, at vi prioriterer reparationer over egen profit.

Svært at prioritere reparation

Ifølge Michael Søgaard Jørgensen, der forsker i bæredygtig innovation og omstilling ved Aalborg Universitet, bør virksomheder så vidt muligt genbruge og reparere diverse produkter i stedet for at smide dem ud. Det varierer dog meget, hvor godt gearet forskellige brancher er til at genbruge og reparere.

– Inden for nogle brancher – for eksempel også hårde hvidevarer – er prisen ofte høj, hvis noget skal repareres, og det får desværre ofte folk til at købe nyt. I forhold til klimabelastning er det i udgangspunktet dog bedre at reparere end udskifte, når det kan lade sig gøre, og jo længere produkterne kan bruges, inden vi skrotter dem, jo bedre, siger Michael Søgaard Jørgensen til AutoNews Business.

Netop for at komme unødigt ressourcespild til livs prioriteres reparation hos Carbucks i Odense, og det er samtidig med til at løfte servicen over for kunderne.

– Hvis der for eksempel er en skade på en kofanger, reparerer vi den i stedet for blot at bestille en ny. Det sparer tid på fragten og gør det muligt for kunderne at få udbedret skaden hurtigere. For mange kunder er den reducerede ventetid afgørende, da de ønsker at få deres bil igen hurtigt, siger Mads Blume til AutoNews Business.

Besparelse på flere fronter

Udover ressourcer og tid kan der ifølge Carbucks i Odense også være CO2-besparelser forbundet med reparation, da der skal produceres og transporteres færre nye reservedele. Samtidig har virksomheden optimeret processen med henblik på at reducere klimaaftrykket mest muligt. Værkstedet samler mekanisk arbejde, pladearbejde og malerarbejde på ét sted – en tilgang, der er usædvanlig i branchen.

– I stedet for at skille bilen ad og sende den til forskellige værksteder, kan vi reparere alt fra buler til lakskader under samme tag på op til to timer. Metoden reducerer ikke kun behovet for transport, men eliminerer også koldtid, som er den tid, hvor bildele ligger til afhentning eller reparation. Dermed fjerner vi behovet for lånebiler og sparer således yderligere ressourcer, siger Mads Blume og tilføjer:

– I modsætning til traditionelle sprøjtekabiner, som bruger gas til opvarmning, så bruger vi el, og vi varmer kun de specifikke områder op, der skal behandles. Det reducerer energiforbruget ifølge vores interne målinger, som peger på en reduktion i CO2-aftrykket sammenlignet med traditionelle metoder til skadesudbedring

About Author

Kategorier