Mercedes fik sidste efterår tilladelse til at lade elbilen Mercedes EQS og andre modeller udstyret med Drive Pilot køre i helt selv på udvalgte tyske motorveje. Det gælder ved hastigheder op til 95 km/t. Under kørslen kunne føreren i stedet beskæftige sig med andre ting end at fokusere på kørslen, som for eksempel at surfe på nettet eller se film på bilens store infotainmentskærm.
Nu fjernes den geografiske begrænsning fuldstændigt. Det bliver nu muligt at bruge Drive Pilot på hele Autobahn-netværket, hvilket svarer til 13.190 kilometer motorvej. Den maksimalt tilladte hastighed er dog stadig begrænset til 95 km/t.
Mere end 35 sensorer, herunder kameraer, radarsensorer, ultralydssensorer og LiDAR, anvendes for at gøre den automatiserede kørsel på niveau 3 mulig. Systemet advarer føreren, hvis det er nødvendigt at tage over, og hvis føreren ikke reagerer på opfordringen, stopper bilen selv.
Det nye niveau af selvkørende teknologi vil blive introduceret i løbet af dette forår i 2025 på nye biler. Allerede leverede biler med Drive Pilot vil få muligheden gennem en softwareopdatering.
Med Mercedes sikkerhedsorienterede tilgang har det tyske bilmærke kurs mod snart at fejre flere milepæle inden for automatiseret kørsel
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven
-
College360 sætter nyt tiltag i søen med fokus på fremtidens lærepladser i autobranchen
-
Nyt partnerskab om bilforsikring.
-
Bilscenen A/S kommer på nye hænder og skifter navn
-
Ny aftale med fem ladeoperatører giver endnu kortere vej til den nærmeste ladestander i København