AutoNews Business bringer her i December diverse brancheorganisationers svar på forskellige spørgsmål, der også er bragt i magasinet for Auto Awards 2024.
Q&A: Sekretariatsleder Adam Pade – Dansk Autogenbrug
Hvilke ønsker har du / jeres organisation til Danmarks transportminister for 2025?
Jeg har snarere ønsker til skatteministeren, nemlig den gamle kending: Reparationsreglerne. Det er mig en gåde, at regeringen ikke – af egen drift – allerede har suspenderet reparationsgrænsen i det mindste for elbiler. Elbiler er dyrere at reparere på end fossilbiler og ryger desto hurtigere op over reparationsgrænsen.
Hvad bliver det største fokusområde i 2025 for jeres brancheorganisation?
I det mindre, men ikke uvæsentlige: At påvirke den brede offentlighed med budskabet om, at det ikke er sort at købe brugt. På den måde understøtter vi også forsikringsselskabernes erklærede ønsker om at anvende flere brugtdele i skadesreparationen. I det større perspektiv kommer 2025 helt klart til at handle om den kommende EU-forordning om cirkulær bilproduktion. Den kommer til at ændre vores virksomheders rammevilkår – og bilproducenternes.
Hvordan ser I fremtiden for elektriske køretøjer i Danmark, og hvad skal der til for at accelerere overgangen til elbiler?
I DAG køber vi ikke præmissen om, at overgangen til elbiler skal ”accelereres”; elbilerne skal nok komme, men lad os nu anvende de ressourcer, vi én gang har brugt på at producere (fossil-)biler, og lad dem køre længst muligt – især de nyeste og mindst miljøbelastende af dem. Det handler om cirkulær økonomi – ikke om køb-og-smid-væk.
Hvad betyder den højere beskatning af elbiler fremstillet i Kina for den grønne omstilling i Danmark?Hvor ondt vi end har af, at kineserne statssubsidierer deres biler – og det er der alle mulige gode grunde til – så har protektionisme og toldmure aldrig gjort andet end virke forarmende. På længere sigt kan man frygte, at der er tale om et gevaldigt selvmål.
Burde det være obligatorisk at tjekke brugte elbilers batterier i forbindelse med salg?
Ja, selvfølgelig. Batteriet er dybest set en sliddel ligesom andre.
Hvordan forventer I, at udviklingen af infrastrukturen for opladning af elbiler vil påvirke salget af elbiler og markedet generelt?
Her er der nok andre fagfolk, der er klogere!
Hvordan håndterer I bekymringer om jobtab i forbindelse med overgangen fra traditionelle forbrændingsmotorer til elektriske køretøjer?
Så længe autogenbrugeren frit kan håndtere el- såvel som fossilbiler, forventer vi ikke de store beskæftigelsesmæssige konsekvenser. Udfordringen består snarere i at kvalificere arbejdskraften til de krav, elbiler stiller. Det skal vi have et stigende fokus på.
Hvordan skal branchen fortsat tiltrække lærlinge?
Der findes ingen lærlingeuddannelse inden for vores område – om end vi beskæftiger et mindre antal handelselever. Generelt tror vi på, at der skal knyttes en højere status til de tekniske uddannelser; noget, regeringens seneste uddannelsesudspil forhåbentlig kan hjælpe med.
Hvordan forventer I, at den stigende brug af kunstig intelligens og automatiserede køretøjer vil ændre branchen på længere sigt?
Selvkørende biler vil vi se, før vi tror på dem; der er endnu juridiske og etiske overvejelser, der skal gøres. At bilerne kan blive ”klogere”, vil helt sikkert få en positiv indflydelse på færdselssikkerheden. Desto vigtigere bliver det bare at servicere bilerne korrekt.
Hvordan kan branchen bedst udnytte kunstig intelligens i dagligdagen?
Man kunne sagtens forestille anvendelse af kunstig intelligens inden for autogenbrug. Men spørger man ChatGPT i dag, hvilke dele der er mest profitable at tage ud af en Citroën C5 henholdsvis en VW Passat … så får man samme svar!
Hvad ser I som de største konkurrenter til elektriske køretøjer, når det kommer til fremtidens transportformer?
Det afhænger af danske og europæiske politikeres evne og vilje til at fortrænge tunnelsynet og omfavne den teknologiske udvikling, der foregår omkring brændstoffer.
Vil ressourceknaphed og forsyningskædeproblemer medføre problemer i produktion og salg af elektriske køretøjer?
Den forecast ligger nok nærmere til bilimportører og forhandlere!
I Danmark går salget af elbiler godt, men i store dele af Europa er det gået tilbage i takt med, at støtteordninger er blevet udfaset. Vil det også gælde i Danmark, når afgifterne stiger som planlagt de kommende år?
Udviklingen henimod elbiler som afløsere for fossilbilerne er uafvendelig. Men stiger afgifterne på elbiler, vil det først og fremmest gå ud over bilkøbere med små bilbudgetter. Her er vi enige i FDM i deres frygt for skabelsen af et A- og et B-hold af bilejere.
Hvad stiller vi op med det stigende antal kasserede elbil-batterier?
Disse bør naturligvis kunne genbruges i andre sammenhænge – få et ”second life” – hvis deres almentilstand tilsiger det. Herudover er det helt afgørende at skabe en infrastruktur, der sikrer, at materialer og stoffer fra udtjente batterier kommer tilbage i kredsløbet.
Er det ikke generende for elbilsalget, såvel værkstedernes investeringer i elbiludrulningen, at producenterne med jævne mellemrum kommer med skiftende meldinger om udfasning af biler med brændstofmotorer?
Det må være op til værkstederne at vurdere!
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven
-
College360 sætter nyt tiltag i søen med fokus på fremtidens lærepladser i autobranchen
-
Nyt partnerskab om bilforsikring.
-
Bilscenen A/S kommer på nye hænder og skifter navn
-
Ny aftale med fem ladeoperatører giver endnu kortere vej til den nærmeste ladestander i København