Q&A: Direktør Thomas Krebs – SKAD / Bestyrelsesmedlem AIRC International

AutoNews Business bringer her i December diverse brancheorganisationers svar på forskellige spørgsmål, der også er bragt i magasinet for Auto Awards 2024.

Q&A: Direktør Thomas Krebs – SKAD / Bestyrelsesmedlem AIRC International
Hvilke ønsker har du / jeres organisation til Danmarks transportminister for 2025?

I SKAD arbejder vi en del med synsregler og Detailforskrifter for køretøjer, så vores medlemsvirksomheder, der lever af at bygge køretøjer om og op, har fortsat mulighed for at gøre dette under danske nationale regler, der også kan håndteres. I denne forbindelse har vi et ønske om, at Transportministeren bistår med, at Færdselsstyrelsen etablerer en direkte tilgang til styrelsens nøglemedarbejder for organisationer, så der løbende kan etableres en aktuel og tidsnær dialog, og ikke ender op med svartider på flere måneder.

Hvad bliver det største fokusområde for 2025 for jeres brancheorganisation, og hvordan vil i gå til opgaven?
Vores hovedarbejde er, at sikre vores medlemmers fremtidige virke, herunder at sikre mulighed for løbende udvikling, både til de stigende krav ift. lovgivning såvel som teknologien i bilerne.
Desuden vil vi fortsat arbejde målrettet på det juridiske område, i særdeleshed ifm. arbejdsjuridiske opgaver og udfordringer hos de individuelle medlemsvirksomheder.
Som det fremgår af vores årsberetning 2024, vil vi efterleve vores retningslinjer om bl.a. ordentlighed, redelighed og demokratiske processer.

Hvordan ser I fremtiden for elektriske køretøjer i Danmark, og hvad skal der til for at accelerere overgangen til elbiler?
Vi ser overgangen til elbiler som en delløsning og ikke løsningen. Elbiler kommer til at ændre mange forhold i vores samfund, herunder også den måde vores branche skal agere på.
Der er fortsat store udfordringer for de borgere, der ikke har adgang til carportladning, som giver en stor fleksibilitet. Så længe batterikonstruktionen ikke garanterer samme holdbarhed for batteriets levetid, som langtidsladning, så vil det være efter vores mening være en dårlig løsning at købe en elbil.
Ydermere ser vi udfordringer med hele elsystemet i jorden, hvor kabler og transformerstationer ikke kan leve op til det betydeligt stigende elforbrug, der ikke kun kommer fra elbiler og varmepumper, men en generel stigning af forbruget.
Elbiler bliver dog i fremtiden mere aktuel, så snart teknologien også følger med.

Hvad betyder den højere beskatning af elbiler fremstillet i Kina for den grønne omstilling i Danmark?
Denne sag har to sider. Kina fremstiller biler under forhold, der ikke kan ligestilles med europæiske værdier. Dette betyder, at fremstillingsomkostninger er en væsentlig mindre del, end det vi kan konkurrere med. Det komiske er så også, at mange europæiske bilproducenter får enten fremstillet hele biler eller dele til biler i Kina. Kina sidder også på godt 85 % af lithium-ion batteri produktionen og behersker derfor verdensmarkedet. Uden Kina går vi faktuelt i stå i Europa.
Hertil skal det også understreges, at vi både politisk og datamæssigt i lommen på Kina.

Burde det være obligatorisk at tjekke brugte elbilers batterier i forbindelse med salg?
Det giver sig selv, at lithium-ion batterier mister SoH med tiden. Man glemmer dog ofte, at oplyse om, at når batterier har mistet 30-35 % af virkningsgraden (SoH), så kan disse ikke længere anvendes til biler og skal enten repareres eller udskiftes. Her taler vi om betydelige omkostninger, som ikke er helt blevet forstået af konsumenten.
Der findes i dag heller ikke en fyldestgørende afprøvningsmetode, der giver et korrekt billede af batteriet. Man er afhængig af det som bilproducenten selv giver lov til, samt anvendes der OBD Flashtestere, der kun giver et øjebliksbillede. Overordnet kan det bruges, men er ikke 100 % troværdigt.

Hvordan forventer I, at udviklingen af infrastrukturen for opladning af elbiler vil påvirke salget af elbiler og markedet generelt?
Tiden vil vise, hvad der sker. Man skal fokusere på de udfordringer, som lynladninger betyder for bilens værdi og batteriets levetid. Så det er ikke nok at udbygge infrastruktur alene, men der skal også nye batteriteknologier til, før lynladning kan blive attraktivt.

Hvordan håndterer I bekymringer om jobtab i forbindelse med overgangen fra traditionelle forbrændingsmotorer til elektriske køretøjer?
Det viser sig, at det er betydeligt dyrere at reparere og vedligeholde elbiler, end de traditionelle biler. Dette hænger både sammen med en avanceret teknologi, større vægt af bilerne og dermed mere slitage, dårlige muligheder for at få adgang til reservedele, højere priser på reservedele samt mangel på arbejdskraft. Så generelt, så vil dem, der ikke tilpasser sig lukke, og nye aktører komme frem.

Hvordan skal branchen fortsat tiltrække lærlinge?
Ved at aktivere mødrene og folkeskolelærerne. Generelt, så skal man tænke ud af boksen. En lærling skal uddannes i mindst 4 år, hvorefter der går lidt tid, før man er på det ønskede niveau for at kunne levere.
Heldigvis har politikerne forstået, at det er vigtigt, at sikre faglig dygtig arbejdskraft i fremtiden. Dog har de sidste eksempler fra Arbejdstilsynet og Ankenævnet vist, at unge ikke må opholde sig i nærheden af en gulvasker og ismaskine, da der er livsfare. Vi kan kun opfordre til at stoppe op og indse den nonsens, som vi har etableret. Vi bør følge de tyske regler, som garanterer, at unge også får lov til at snuse til håndværk, ellers så går de forbi.

Vil ressourceknaphed og forsyningskædeproblemer medføre problemer i produktionen og salg af elektriske køretøjer?
Absolut. Vi ser allerede nu, at det delvist er meget besværligt, at skaffe dele til reparation, og alle ved, at vi driver rovdrift på ressourcer. Der er grænser for, hvad vi kan tillade os, og der skal derfor etableres effektive genbrugskoncepter og systemer.

Hvad stiller vi op med det stigende antal kasserede elbils batterier?
Det er et godt spørgsmål på sigt. Lige nu, så er der meget begrænset kapacitet for at genbruge disse i Danmark. Generelt, så forsvinder batterier ud på det sorte marked, hvor disse ender op i containere til lagring af energi, eller i en bryggers i forbindelse med et solaranlæg. Det store problem vi ser i SKAD er, at også skadede batterier kan forsvinde og føre til thermal runaway i eget hus.

About Author

Kategorier