AutoNews Business bringer her i December diverse brancheorganisationers svar på forskellige spørgsmål, der også er bragt i magasinet for Auto Awards 2024.
Q&A: Adm direktør Gitte Seeberg – AutoBranchen Danmark
Hvilke ønsker har du / jeres organisation til Danmarks transportminister for 2025?
Vi vil gerne have en vejledning til branchen ifm. vanvidsbilisme. Vi er helt enige i, at vanvidsbilisme ingen steder hører hjemme, men som erhvervsdrivende, og når man lever af at tilbyde prøvekørsler og udlejning af biler, synes vi, det er rimeligt, at man kan få en vejledning fra ministeriet, som skitserer de ting, man skal sørge for at have i orden. Og hvis man har taget sine forholdsregler, så er det ikke den erhvervsdrivende, der skal straffes, men den som kører vanvidsbilisme. Det går godt med salget af elbiler i Danmark. Derfor er det vigtigt, udbygningen af ladeinfrastrukturen fortsætter.
Hvad bliver det største fokusområde for 2025 for jeres brancheorganisation, og hvordan vil i gå til opgaven?
Branchen er under større forandringer end nogensinde før. Derfor er vores største opgave at hjælpe vores medlemmer, så godt vi kan med alt det, der sker i branchen lige nu. Særligt vigtigt er kampen for bedre forhold fra importørerne, sparring i forhold til forretningsudvikling, hjælp i juridiske spørgsmål, hvor vores jurister altid står klar med hjælp, dialogen med forsikringsselskaberne om mere fair afregning til værksteder og lakerere og at få medlemmer godt i gang med ESG-rapportering.
Hvordan ser I fremtiden for elektriske køretøjer i Danmark, og hvad skal der til for at accelerere overgangen til elbiler?
Det går rigtig godt med salget af elbiler i Danmark. Det er vigtigt, vi holder fast i afgiftsfritagelsen for elbiler, hvis udviklingen skal fortsætte. Vi kan se, at når støtteordningerne er blevet fjernet i f.eks. Tyskland og Sverige er salget bremset op. Det skal vi undgå i Danmark. Det er det som nævnt også vigtigt, at ladeinfrastrukturen bliver ved med at blive udbygget.
Hvad betyder den højere beskatning af elbiler fremstillet i Kina for den grønne omstilling i Danmark?Det kommer sandsynligvis ikke til at have nogen større indflydelse med den told, som EU har lagt på de kinesiske biler. Skulle det for alvor rykke noget, ville det kræve 100-150 procent told, ligesom USA. Med Trump valgt som præsident ser vi potentielt ind i en mere aggressiv toldkrig, og her kan kineserne i endnu højere grad bliver tvunget til at søge mod Europa, hvis Trump skruer bissen mere på.
Burde det være obligatorisk at tjekke brugte elbilers batterier i forbindelse med salg?
Vi mangler i dag gode løsninger til at gøre dette nemt og effektivt. Men det er en god idé at gøre det på sigt både for forbrugerens og forhandlerens skyld, f.eks. når forhandleren får en brugt elbil ind. Faktisk har de en løsning i Kina, som vi har set, hvor en batteritester kan aflæse batteriets status på 1 min og sende en rapport. Hvis vi kan få sådan en løsning ind på det danske marked, vil det give mening.
Hvordan forventer I, at udviklingen af infrastrukturen for opladning af elbiler vil påvirke salget af elbiler og markedet generelt?
Udviklingen af infrastrukturen har stor betydning for køb af elbiler. Vi ved fra vores mange medlemsundersøgelser, at bilens pris, ladeinfrastrukturen og rækkevidden er de faktorer, der er allermest afgørende for, om folk vælger elbilen.
Hvordan håndterer I bekymringer om jobtab i forbindelse med overgangen fra traditionelle forbrændingsmotorer til elektriske køretøjer?
Det er vigtigt, at forhandlerne hele tiden sørger for, at medarbejderne får den nødvendige efteruddannelse. Det er der heldigvis også mulighed for. Der vil skulle repareres forbrændingsmotorer i Danmark frem til i hvert fald 2050, så der er tid nok til at omstille sig.
Hvordan skal branchen fortsat tiltrække lærlinge?
Der er en generel mangel på arbejdskraft, så der skal kæmpes om de unge. Lokalt er det vigtigt at samarbejde med skolerne f.eks. ved at tilbyde de unge praktikophold, så de får større kendskab til branchen. Og så er det selvfølgelig vigtigt at de får en god oplevelse, når de kommer i bilforretningen.
Hvordan forventer I, at den stigende brug af kunstig intelligens og automatiserede køretøjer vil ændre branchen på længere sigt?
Det bliver vigtigere og vigtigere at gøre sig erfaring med kunstig intelligens. Også for at tiltrække de unge medarbejdere. Det er vigtigt, at man har mekanikere, som kan kigge på software og ikke er afskrækket af det. Det er også vigtigt at kunne vejlede kunderne i de mange funktioner og apps, og hvad bilen kan. Der er som nævnt ingen tvivl om, at branchen står midt i store forandringer, og med Trump som præsident og Elon Musk hel tæt på, vil selvkørende biler i USA også fylde mere, sådan som de allerede gør i Kina.
Hvordan kan branchen bedst udnytte kunstig intelligens, AI teknologien i deres dagligdag?
Der er masser af ting, man kan gøre allerede i dag. F.eks. ved at bruge chatbots på hjemmesiderne til at svare på kundehenvendelser. Men også i egen forretning, hvor man kan bruge ChatGPT, Gemini eller et af de andre værktøjer for at få hjælp til mange forskellige ting, herunder tekstskrivningen i hverdagen.
Hvad ser I som de største konkurrenter til elektriske køretøjer, når det kommer til fremtidens transportformer (fx brintbiler, e-brændstoffer mv.)?
Brint kommer højst sandsynligt ikke til at være til personbiler på den korte bane. Det giver ikke mening, som udviklingen går i dag, og der udvikles slet ikke nok på det.
Vil ressourceknaphed og forsyningskædeproblemer medføre problemer i produktionen og salg af elektriske køretøjer?
Det kan meget vel være et fremtidsscenarie, især når man ser på det amerikanske valg. Det er også derfor, kineserne arbejder på at eje hele forsyningskæden, så de bliver mindre sårbare overfor forstyrrelser. Vi har i Europa alt for længe sovet tornerosesøvn og jeg tror det amerikanske valg er et vigtigt wakeupcall for både politikerne, men også for bilfabrikkerne, som alt for længe har hvilet på laurbærrene.
I Danmark går salget af elbiler godt, men i store dele af Europa er det gået tilbage i takt med at støtteordninger er blevet udfaset. Vil det ikke også ramme elbilssalget i Danmark, når afgifterne stiger som planlagt i de kommende år?
Jo, det er vores klare frygt, og derfor gør politikerne også klogt i at holde elbilerne konkurrencedygtige.
Hvad stiller vi op med det stigende antal kasserede elbils batterier?
De skal genanvendes. Lige nu er industrien i sin opstart, men jeg er sikker på, at det snart kommer op i opdrejningen. En del bilfabrikanter arbejder allerede med genanvendelse.
Er det ikke genererende for elbilssalget, såvel værkstedernes investeringer i elbiludrulningen at producenterne med jævne mellemrum kommer med skiftende meldinger om udfasende biler med brændstof motorer?
Der er ingen tvivl om, at fremtiden tilhører elektriske biler eller biler med alternative drivlinjer. Men det er en kæmpe omstilling og det tager tid, hvorfor der også har været lidt usikkerhed om, hvornår og hvordan de forskellige fabrikanter omstiller sig. Sikkerhed om omstillingen er klart bedst, men der skal jo også være et marked for det.
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven
-
College360 sætter nyt tiltag i søen med fokus på fremtidens lærepladser i autobranchen
-
Nyt partnerskab om bilforsikring.
-
Bilscenen A/S kommer på nye hænder og skifter navn
-
Ny aftale med fem ladeoperatører giver endnu kortere vej til den nærmeste ladestander i København