Q&A: Adm. direktør / advokat (L) Erik S. Rasmussen – Dansk Bilbrancheråd

AutoNews Business bringer her i December diverse brancheorganisationers svar på forskellige spørgsmål, der også er bragt i magasinet for Auto Awards 2024.

Q&A: Adm. direktør / advokat (L) Erik S. Rasmussen – Dansk Bilbrancheråd
Hvilke ønsker har du / jeres organisation til Danmarks Transportminister for 2025?
I og med at Færdselsstyrelsen hører under Transportministeriet, så ønsker Dansk Bilbrancheråd, at Færdselsstyrelsen åbner døren lidt mere op til eftermarkedet, så vi fast har et par årlige møder bilateralt, hvor vi drøfter branchens udfordringer og problemstillinger.

Dansk Bilbrancheråd har i øvrigt også nogle ønsker til en af regeringens andre ministre. Til Skatteministeren har vi et ønske om at få afskaffet reparationsgrænse reglen. Den regel, der siger noget om, hvornår en bil bliver totalskadet. Den er i dag 75%. Vi vil gerne have indføjet at når man opgør en trafikskadet bil, så må det ske med udgangspunkt i prisen på genbrugsdelene. Sidst, men ikke mindst har vi et ønske om at bundgrænsen på i dag under 25.000 kr. inklusive moms. Den har ikke været reguleret de sidste 10-12 år, at den forhøjes til minimum 35.000 kr. inklusive moms i registreringsafgift loven. Det er tre beskedne ønsker, der vil fremme den grønne omstilling, da vi kommer til at bruge bilen fra vugge til grav, altså fuldt ud. I stedet for at den bliver totalskadet alt for tidligt.

Hvad bliver det største fokusområde for 2025 for jeres brancheorganisation, og hvordan vil I gå til opgaven?
Der er 3 fokusområder på at få medarbejdere til branchen, medarbejdere til branchen og medarbejdere til branchen! Det er de 3 fokusområder, der skinner overalt. Får vi ikke nye medarbejdere ind i branchens virksomheder, jamen så får de ikke repareret og serviceret kundernes biler. Vores medlemmer kan ikke sælge deres virksomheder på sigt, for Der er ikke nogen at sælge til. Så det er altafgørende for fremtiden, at den skrigende mangel på arbejdskraft bliver imødekommet. De unge mennesker skal interessere sig for en enkelt uddannelse. Og det er uddannelsen som personvognsmekaniker. Vi er meget optimistiske på fremtiden. Vi kan se, at det vi gør for at tiltrække nye lærlinge virker. I 2022 voksede antallet af lærlinge kontrakter med unge mennesker, der kom i lære eller fik en praktikplads som personvognsmekaniker. Antallet i 2023 er stort set uændret fra året inden.

Hvordan ser I fremtiden for elektriske køretøjer i Danmark, og hvad skal der til for at accelerere overgangen til elbiler?
Meget kort. Så længe staten betaler gildet, så vil stigningen af elbiler naturligvis fortsætte i opadgående retning. Det har vi set i Norge, hvor staten også betaler gildet. I de lande hvor der ikke er tilskud til elbiler, har elbiler ikke en succes. Her fortsætter forbrugerne med at kører fossilbiler. Med undtagelse af Asien. Her har man også succes med elbiler, men her er dét forureningen der er med til udrulningen af elbiler. Så konklusionen er at Norge & Danmark, hvor staten betaler gildet, er det en stor succes med elbiler. Resten af verden er det træghed. Så det afhænger af den siddende regering i hvert enkelt land – hvor mange biler, der skal være af den ene slags og hvor mange biler af den anden slags. Det blander vi os i udgangspunktet ikke i, i og med Dansk Bilbrancheråd er en upolitisk organisation.

Hvordan skal branchen fortsat tiltrække lærlinge?
Vi skal have aflivet de her myter om, at når man arbejder på et værksted er det lig med sorte kedeldragter og sorte fingre. Sådan er det ikke i dag. Det er helt andre krav, der stilles til mekanikerne i dag. Det er specialiseret diagnoseudstyr, der anvendes til fejlfinding og reparation på bilerne. Mekanikerne skal kunne beherske det engelske sprog, fordi mange af brugervejledningerne er på engelsk. Så det er en mere spændende branche og nogle helt andre krav, der stilles i dag end i ”gamle” dage. Der er masser af teknologi i elbilerne og de hviler på en IT-platform, som er meget mere omfangsrig end en fossilbilsplatform. Dét er noget af det, der tiltaler de unge mennesker i dag. Dét skal vi selvfølgelig bruge som værktøj, at der er nye spændende teknologier. Samtidigt skal vi slå på, at dagligdagen på værkstedet ikke består af sorte kedeldragter og sorte fingre. Det hører fortiden til. I dag er det velordnede værksteder, hvor håndværket bliver skattet meget højt.

Hvordan kan branchen bedst udnytte kunstig intelligens, AI teknologien i deres dagligdag?
Dansk Bilbrancheråds opfattelse er, at AI teknologien vil vinde indpas i eftermarkedet, når branchen er modnet til dette. Vores del af branchen er stadig ved dag Ét, da det er mindre virksomheder, som ikke har de muskler, der skal til for at udvikle AI værktøjer. Men vi er stensikker på at diverse aktører er i fuld sving med at udvikle nogle standard AI værktøjer, som man kan købe til en fornuftig økonomi. Danske autoværksteder har aldrig været bange for at hoppe med på ny teknologi. De er ”opvokset” med IT teknologi i forvejen, og er derfor i besiddelse af en stor teknologi-parathed.

About Author

Kategorier