Der er sket positive forbedringer hos Plug-in-hybrider og elbiler, men de halter stadig langt bagefter fossilbilerne, når det gælder pålidelighed. Det viser en undersøgelse af over 300.000 biler fra Consumer Reports.
Det er konstateret at elbiler har i gennemsnit 42 procent flere problemer end biler med forbrændingsmotorer. Plug-in-hybrider har 70 procent flere problemer. Det viser Consumer Reports’ årlige undersøgelse, som AutoNews Business er kommet i besiddelse af. Hybrider, der ikke kan lades op, har set en stor udvikling de seneste år og er nu på niveau med benzinbiler.
Udviklingen er positiv til trods for at elbiler og plug-in-hybrider halter efter de traditionelle biler, da sidste års undersøgelse viste 79 procent flere problemer med elbiler og 146 procent flere med plug-in-hybrider. Årsagen til, at plug-in-hybrider er mindre pålidelige, er, at de har to separate drivsystemer – et elektrisk og et med forbrændingsmotor – hvilket er med til at øge risikoen for problemer.
Statistikken skal ikke tolkes som om hybrider altid er dårligere påpeger Consumer Reports. Den benzindrevne Toyota RAV4 blev rangeret som verdens mest pålidelige køretøj, efterfulgt af Toyota Corolla. Men på tredjepladsen kommer plug-in-hybridversionen af Toyota RAV4, efterfulgt af den benzindrevne hybridversion.
Det mest pålidelige bilmærke er Subaru. Asiatiske bilproducenter dominerer fortsat pålideligheden, da otte ud af de ti mest pålidelige biler kommer fra asiatiske producenter. Audi og BMW kvalificerer sig dog også til top 10-listen. Amerikanske mærker har generelt en lavere pålidelighed.
Amerikanske Rivian placerer sig helt i bunden af undersøgelsen fra Consumer Reports. Deres nye teknologi i elbilerne fremhæves som årsagen, og det er en teknologi, som Volkswagen har besluttet at anvende fremadrettet.
– Da elbilsteknologien stadig er relativt ny, arbejder bilproducenterne fortsat på at løse problemer i deres drivlinjer og platforme, siger Steven Elek.
Undersøgelsen omfatter alt fra irriterende knirkende bremser og ødelagte interiører til større, dyre problemer med motorer, gearkasser og batterier i elbiler. Problemets alvor vurderes på en skala fra 1 til 100 og kombineres med data fra testkørsler og resultater fra ejerundersøgelser. Til sidst får bilen en pålidelighedsvurdering.
I 2024 har Consumer Reports indsamlet data om mere end 300.000 biler fra årgangene 2022 til 2024, samt nogle 2025-modeller, der blev introduceret tidligt nok til at blive inkluderet. Afhængigt af hvilken type bil, der undersøges, er der fundet forskellig mængde problemområder. Biler med forbrændingsmotorer har eksempelvis 17 problemområder, mens elbiler, der mangler traditionelle problemer med motorer og gearkasser, har 12 problemområder. Plug-in-hybrider kan have problemer på 20 områder. Consumer Reports gennemfører undersøgelsen hvert år.
Her ses hvordan mærkerne klarer sig:
Mærkerne er rangeret ud fra den gennemsnitlige forudsagte pålidelighed, baseret på undersøgelser blandt medlemmer af Consumer Reports.
RANG / MÆRKE FORUDSAT PÅLIDELIGHED
Kilde: Consumer Reports
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven
-
College360 sætter nyt tiltag i søen med fokus på fremtidens lærepladser i autobranchen
-
Nyt partnerskab om bilforsikring.
-
Bilscenen A/S kommer på nye hænder og skifter navn
-
Ny aftale med fem ladeoperatører giver endnu kortere vej til den nærmeste ladestander i København