Der er netop kommet en ny prognose fra Mobility Denmark, der forudser at der vil køre over 1,6 mio. elbiler rundt i Danmark i 2030. Det er mere end regeringen forventede, da man omlagde afgifterne i 2020, her var tallet over 1 mio.
Elbilismen har fundet vejgreb i Danmark, og el er blevet det mest foretrukne drivmiddel i nyregistreringerne. Blandt de nye biler i Danmark i 2024 er 50,2 procent rene elbiler. Elbilernes popularitet giver nu anledning til, at Mobility Denmark skruer op for forventningerne til bestanden af elbiler i de kommende år. Det kommer til at gå langt hurtigere end først antaget.
“Danskerne har for alvor taget elbilerne til sig, og med en prognose på 1,6 millioner elbiler i Danmark i 2030 kræver det massive investeringer i ladeinfrastruktur og værksteder. Salget vil kun stige, og vi skal sikre, at den grønne omstilling bliver en succes for både bilister og samfundet. Infrastruktur og servicekapacitet skal følge med udviklingen for at imødekomme den stigende efterspørgsel,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark til AutoNews Business.
Incitamenter virker
Prognosen er dog behæftet med stor usikkerhed, særligt fra 2030 til 2035. Forudsigelserne tager udgangspunkt i, at det nuværende afgiftsniveau for elbiler holdes i ro, således at de planlagte afgiftstigninger ikke indfases i 2026. Hvis incitamenterne til at vælge elbil fjernes, vil forventningerne til den fremtidige elbilbestand være markant mindre optimistiske end den nuværende prognose.
“Vi har set i vores nabolande, at det har store konsekvenser for elbilsalget, hvis incitamenterne fjernes for tidligt. I Sverige og Tyskland er elbilsalget stagneret, men vi har tillid til, at man vil fastholde afgiftsrabatten på elbiler i Danmark” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Store investeringer kræves
Overgangen til elbiler kræver betydelige samfundsinvesteringer. Udbygning af ladestandere er essentiel for at sikre tilgængelighed og praktisk brug for alle bilister. Samtidig skal elnettet løbende opgraderes for at håndtere den øgede belastning fra opladning. Infrastruktur såsom parkeringspladser med ladere og hurtigladestationer langs motorveje spiller en central rolle i udbredelsen. Disse tiltag er nødvendige for at gøre elbiler til et reelt og bæredygtigt alternativ til fossilbiler, samtidig med at de understøtter klimamålene og fremtidens grønne transport.
“Der skal investeres i en solid ladeinfrastruktur og opgraderingen af elnettet, hvis elbiler skal blive en reel mulighed for alle danskere.” siger Mads Rørvig.
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven
-
College360 sætter nyt tiltag i søen med fokus på fremtidens lærepladser i autobranchen
-
Nyt partnerskab om bilforsikring.
-
Bilscenen A/S kommer på nye hænder og skifter navn
-
Ny aftale med fem ladeoperatører giver endnu kortere vej til den nærmeste ladestander i København