X

Ny elbil undersøgelse er chokerende

Vælger privatkunder, der kører elbil, en opladelig bil igen, eller er trenden på vej i en anden retning?AutoNews Business har fået tilgang til en ny svensk undersøgelse, der viser, at hvis man ser på de seneste 12 måneder, er elbilen det mest populære valg i Sverige, når privatkunder køber en ny bil (elbiler udgør en tredjedel af markedet), og sammen med plug-in hybrider udgør de mere end halvdelen af nybilsmarkedet. Dog viser trenden, at andelen af elbiler falder en smule, mens andelen af plug-in hybrider stiger.

Vroom har undersøgt loyaliteten over for drivmidler blandt elbilkøbere på privatmarkedet. I den svenske analyse blev tidligere elbilsejeres valg af drivmiddel ved næste bilkøb undersøgt. To grupper blev analyseret: købere af nye biler, hvor den tidligere bil også var ny, og købere af brugte biler, hvor den tidligere bil også var brugt.

Analyseperioden dækker indkøb foretaget fra oktober 2023 til september 2024 med sammenligningsperioden oktober 2022 til september 2023. Analysen omfattede udelukkende privatpersoner, der ejer en personbil.

Nye bilkøbere – Ny elbil som tidligere bil

Loyaliteten over for elbiler er meget stærk blandt nybilskøbere. Hele 85 procent af dem, der tidligere har ejet en elbil, valgte at købe en elbil igen ved det seneste køb, hvilket er et lille fald fra 87 procent året før. 7 procent skiftede til plug-in hybrid, en stigning fra 5 procent året før. Benzinbiler blev også valgt af 7 procent af kunderne, mens øvrige drivmidler, som diesel, kun udgjorde 0,3 procent.

Det er værd at bemærke, at de personer, der skiftede fra elbil til benzinbil, i høj grad havde privatleaset deres elbil (84 %). Ved det nye bilkøb valgte 68 % igen privatleasing som finansieringsform. Loyaliteten over for finansieringsformen er altså stærk. I perioden er leasingomkostningerne steget – især for elbiler. Dette kan være en forklaring på, at nogle vælger at skifte fra elbil til benzinbil.

– Samlet set kan vi konstatere, at loyaliteten over for opladelige biler er meget høj, trods et udfordrende økonomisk klima og høje priser på elbiler. Blandt nybilskøbere vælger mere end 9 ud af 10 derfor igen en ny opladelig bil, siger Ulf Roberts-Jones, administrerende direktør for Vroom til AutoNews Business.

Brugtkøbere – brugt elbil som tidligere bil

Loyaliteten over for elbiler er noget lavere blandt brugtkøbere, men den er stigende. Omkring 44 procent af dem, der tidligere ejede en brugt elbil, valgte igen en brugt elbil, hvilket er en stigning fra 40 procent året før. Samtidig er andelen, der skiftede til plug-in hybrid, steget til 16 procent fra tidligere 13 procent. Andelen, der valgte benzin- og dieselbiler, er faldet og udgør nu 37 procent sammenlignet med 45 procent året før.

At loyaliteten stiger, og at 6 ud af 10 vælger at blive på markedet for opladelige biler, understøttes af et voksende udbud på brugtmarkedet, hvor flere elbilsmodeller i forskellige prisklasser bliver tilgængelige. Salget af brugte elbiler fra bilforhandlere steg med 80 procent i perioden, svarende til cirka 16.000 flere biler.

Elbiler – lavere loyalitet blandt brugtkunder

Selvom loyaliteten over for elbiler stiger blandt brugtkunder, er den markant lavere end hos nybilskunder. Hvorfor? En forklaring kan være, at brugtkunder ofte er mere prissensitive og leder efter det mest økonomiske alternativ, hvor en god handel vægtes højere end biltypen. Det kan også skyldes, at udbuddet af fossilbiler er større end udbuddet af opladelige biler på brugtmarkedet.

Uanset årsagen til den lavere loyalitet på brugtmarkedet, forventer vi en fortsat stigning i loyaliteten over for brugte elbiler, i takt med at brugtmarkedet fyldes op med flere opladelige alternativer i forskellige prisklasser.

AutoNews Business ved at der i USA og Tyskland er undersøgelser, der viser at mange skifter tilbage fra elbil til biler med forbrændingsmotor, hvilket har skabt stor opmærksomhed. Hver tredje bilist vender tilbage til de konventionelle benzin- dieselbiler i Tyskland.

4o

About Author