Mercedes-ejer fik erstattet hovedparten af kostbar reparation trods udløbet garanti.
Per Christensen fra Vamdrup besluttede i 2021 at realisere sin drøm om en opladelig Mercedes E-klasse, der både kunne køre på strøm og diesel.
Bilen blev anskaffet fabriksny hos Ejner Hessel i Vejle, og den glade ejer skænkede ikke den korte garanti på to år mange tanker. Det hedder sig jo bl.a. i taxa-kredse, at en E-klasse klarer en million kilometer uden problemer.
Men i 2024 begyndte en rød lampe at lyse i instrumenteringen. Bilen blev bragt til Ejner Hessel i Vejle. Her konstaterede teknikerne, at en ledning til få hundrede kroner var defekt. Desværre lå ledningen så uheldigt, at en stor del af bilen inklusiv gearkasse skulle afmonteres. Værkstedet anslog regningen til ca. 35.000 kr. En forepørgsel hos importøren førte desværre til afslag på hel eller delvis dækning, fordi garantien var udløbet. Christensen fik bilen bragt hjem, og klarede sig en tid med konens Hyundai i10, der i øvrigt har fem års garanti.
Men noget skulle jo ske med den fine Mercedes. Ejeren besluttede sig til at kontakte den autoriserede forhandler Klaus GMBH i Flensborg. Firmaet havde løbende serviceret bilen, og Christensen vidste, at deres timeløn var lavere end hos danske Mercedes-forhandlere.
Desværre var bilen stået helt af siden den røde lampe begyndte at lyse. Den var stendød, og hjulene blokerede. SOS Dansk Autohjælp måtte bruge specialudstyr for at få den op på autotransporteren.
Mystikken breder sig
I Flensborg kløede teknikerne sig i nakken. Der var meget andet galt end den defekte ledning. Teknikere fra fabrikken i Stuttgart blev tilkaldt. De erfarede, at en gnaver-familie havde bygget rede i bilens indre og brugt ledningsnettet som byggemateriale. Kort sagt skulle alt skiftes ud.
Christensen gruede for regningen. Men blev positivt overrasket, da Mercedes i Flensborg meddelte, at producenten pr. kulance dækkede den opfindelige reparation inkl. adskillelse af bilen, fordi der var mistanke om, at ledningen fra starten havde været forkert monteret. Til gengæld skulle Christensen eller hans forsikringsselskab selv betale for mår-familiens hærgen.
Den omfattende reparation blev nøje fotodokumenteret og beskrevet på tysk. Desværre mente forsikringsselskabet sig ikke i stand til at forstå den tyske reparationsbeskrivelse. Firmaet i Flensborg kunne ikke oversætte til dansk eller engelsk. Forsikringen ville heller ikke betale hele transporten fra Kolding til Flensborg, fordi der var autoriserede Mercedes-værksteder nærmere Kolding.
Enden på forhandlingerne blev, at Mercedes pr. kulance slugte hovedparten af regningen, mens forsikringsselskabet tog størstedelen af det ødelagte ledningsnet plus halvdelen af specialtransporten.
“Dermed slap jeg med en regning på i alt ca. 20.000 kr., og jeg er stadig glad for min Mercedes, der er den bedste bil jeg nogensinde har haft. Efter min mening har firmaet i Tyskland givet mig en fantastisk behandling. Men jeg må indrømme, at jeg nok kigger lidt mere på garantiforholdene, næste gang jeg skal have en ny bil” udtaler Per Christensen til AutoNews Business.

Den autorisierede forhandler i Flensborg foretog omfattende fotodokumentation af det ødelagte ledningsnet. Formentlig var en mår-familien de skyldige næste gang jeg skal have en ny bil,” oplyser Per Christensen, der dog ikke har planer om at udskifte.