Det statsejede SAIC Motors blev ramt hårdest, da EU satte sine niveauer på de straftoldsatser, som man planlægger at indføre på elbiler fremstillet i Kina. Deres elbiler, herunder blandt andet MG, fik 37,6 procent i straftold. En del over gennemsnittet på omkring 20 procent.
Det har fået SAIC Motors op af stolen, da de mener, at de har været imødekommende og svaret på mange af de spørgsmål, som EU’s antisubsidieundersøgelse krævede. Nu anklager de EU for at have blandet oplysningerne fra undersøgelsen sammen, da man fastsatte tarifferne.
De skriver, at de har indleveret tusindvis af skriftlige dokumenter til undersøgelsen, men at EU-Kommissionen har ignoreret en del af nøgleoplysningerne og de forsvarserklæringer, som SAIC har afgivet.
Yu Jun, seniordirektør for SAIC Motors samarbejds- og retsafdeling, deltog i en særlig høring:
– Det er kun åben konkurrence, der kan øge fremskridt, mens protektionisme kan føre til stagnation. Vi håbede, at Kina og EU ville fremskynde innovationer gennem win-win-samarbejde og i fællesskab skabe en global grøn udvikling, sagde Yu Jun.
SAIC Motor forbeholder sig nu retten til at tage retslige skridt som svar på EU-Kommissionens foreløbige afgørelse – de mener, at den er uretfærdig, urimelig og ulovlig. I november kommer den endelige afgørelse om, hvorvidt EU vil indføre toldsatserne.