X

I følge forsikringsselskab stiller stigende skadefrekvens nye krav til værkstederne

Antallet af registrerede bilskader i Sydjylland stiger, og det stiller krav til værkstederne om hurtig reparation. 22-årige Emilia Egelund Ibsgaard foretrækker reparation uden lånebil.

Buler, ridser og skader er blevet hyppigere på sydjyske biler, hvor de ifølge en undersøgelse fra Samlino er steget fra syv procent i 2021 til 18 procent i første kvartal af 2024. Ifølge Christian Johansen, der er direktør for Motor i Skadeservice i Alm. Brand, stiller den stigende skadesfrekvens nye krav til værkstederne.

– Hos Alm. Brand ser vi, ligesom resten af branchen, flere bilskader. Elbiler tegner sig for en større andel end førhen, hvor store og tunge biler som SUV’er er særligt udsatte. Vi ser blandt andet flere kantstenridser på fælgene, og antallet af parkeringsskader er steget med omkring 20 procent på fem år. Det skaber ekstra travlhed hos værkstederne, som arbejder på at imødekomme efterspørgslen på hurtig og bekvem service, siger Christian Johansen til AutoNews Business.

Lang ventetid på reparation efter påkørt rådyr

22-årige Emilia Egelund Ibsgaard har oplevet to bilskader på halvandet år og har mærket travlheden på autoriserede elbilværksteder.

– Sidste sommer løb et rådyr ind i siden af min Tesla, men ventetiden på det Tesla-autoriserede værksted var meget lang. Jeg fik en benzindrevet lånebil med manuelt gear, som jeg ikke var vant til, og kilometerbegrænsningen var upraktisk, siger hun og tilføjer:

– I juni ramte jeg en gren, der lavede en dyb ridse i min bil. Denne gang valgte jeg et værksted i Kolding, som ikke er mærkespecifikt. De udbedrede skaden på et par timer, og jeg kunne arbejde i venteværelset, mens de ordnede reparationen.

Værksteder øger bemandingen

Carbucks i Kolding, der reparerede Emilia Egelund Ibsgaards bil, kan levere en hurtig bilservice ved at øge bemandingen. Ifølge Mads Blume, specialist i bilskader hos Carbucks, gør denne tilgang det muligt at gennemføre reparationer hurtigere end hos traditionelle værksteder.

– Vi mærker tydeligt tendensen med, at flere får skader på bilen i dag. Forbrugerne finder det besværligt at skulle have lånebil, og den stigende efterspørgsel på hurtig service har fået os til at tænke innovativt. Vi sætter flere medarbejdere på en bil for at eliminere spildtid. Mange af vores kunder benytter ventetiden til at besøge Kolding Storcenter eller arbejde i vores venteværelse med en kop kaffe, forklarer Mads Blume til AutoNews Business.

Denne type service bliver ifølge Christian Johansen kun vigtigere for værksteder.

For at være konkurrencedygtig er det for mange kunder vigtigt, at man er i stand til at levere en hurtig reparationsservice, og jeg forventer, at flere værksteder i branchen vil opjustere denne service de kommende år, siger han.

About Author