Som nævnt sker udviklingen med raketfart blandt elbilerne. Ikke mindst, når det gælder små modeller, som både Nissan og Ford vil sende på markedet, så de elektriske puslinge fra Frankrig og Asien ikke løber med hele rovet i den eksplosivt voksende elektriske minklasse.
Længst fremme er Ford med Puma Gen-E, der allerede figurerer på Fords danske hjemmeside. Dog uden prisangivelse. Trods et batteri på kun 43 kWh skulle den kunne klare en rækkevidde på 376 kilometer takket være et meget lavt strømforbrug på kun 13,1 kWh pr. 100 kilometer. Bagagepladsen er overraskende god med 574 liter, og det 421 cm lange vidunder vejer kun 1.563 kg. Topfart 160 km/t. I modsætning til Explorer har Puma Gen-E endda en frunk på 43 liter til kablerne.
Hos Nissan har man skudt genvej ved i vid udstrækning at benytte den elektriske Renault 5 som basis. Bilens såkaldte AmpR platform og en stor del af teknikken er hentet hos samarbejdspartneren Renault. Bl.a. for at spare omkostninger.
Tidligere hed det sig, at bilen ville debutere i år, men det er nu udskudt. Formentlig til næste år. Den får et batteri på 52 kWh og skulle kunne klare ca. 400 kilometers rækkevidde. Et mindre batteri på 40 kWh skulle også være en mulighed med en rækkevidde omkring 300 kilometer. Vi gætter på ca. 200.000 kr. i startpris.


About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Organisationsændringer i Semler Mobility Retail
-
Det nordiske elbilssalg har fremgang viser tal fra første kvartal i 2025
-
Udpeger ny direktør der skal styrke autonom mobilitet i Norden og DACH
-
Kørselsfradrag for landets studerende er på trapperne
-
Digital købsmodel har åbnet døren til stærkere kunderelationer hos Ejner Hessel A/S