Herhjemme er bedst sælgende elbilmærke BYD med 1,5 pct. af det samlede marked i de første syv måneder af 2024. Kun tre kinesiske mærker nåede over en procent af det samlede bilsalg i perioden. De to andre var Polestar og Xpeng. Sidstnævnte vejrer dog morgenluft. Importøren åbner i denne måned to nye forretninger i henholdsvis Ålborg og Slagelse. Mærket har store forventninger til Tesla Model Y konkurrenten G6, der netop nu leveres til de første kunder.
Har europæisk bilproduktion grund til bekymring? spørger mange branchefolk. Svaret er ja. Meget tyder nemlig på, at elbilerne fra Kina har udviklet sig markant i den rigtige retning. En gennemgang af den fælleseuropæiske crash-test-organisation Euro NCAPS resultater i årene fra 2022 til og med 1. august 2024 viser forbløffende flotte præstationer fra de kinesiske bilmærker. Alle klarer topkarakteren fem stjerner, Nogle endda med suveræne karakterer i enkelte discipliner.
Selv om fem stjerner efterhånden er ved at være almindeligt, må mange europæiske bilmodeller nøjes med mindre. I de seneste to år har f.eks. Dacia, Suzuki og Ford måttet acceptere, at en af deres modeller kun klarede tre stjerner. Selv kvalitetsorienterede asiatiske bilmærker som Honda og Hyundai har i enkelte tilfælde måttet acceptere fire stjerner.
Undersøgelsen viser, at de fleste kinesiske elbiler tilbyder mindst fem års garanti på selve bilen og op til otte års garanti på batteriet. Det står i skarp kontrast til de to års fabriksgaranti, som ofte tilbydes af europæiske producenter. Dog typisk med længere garantier på batterierne.
FDM understreger dog, at det er vigtigt at læse vilkårne grundigt, hvis garantierne skal være nagelfaste. For eksempel kræver MG, at bilen vaskes månedligt, hvis man bor tættere end 50 kilometer fra kysten. Og hvem gør ikke det i Danmark. Hongqi kræver, at brugte reservedele skal være detaljeret beskrevet med varenumre. Dertil kommer usikkerhed om de målemetoder, der benyttes for at verificere fejl.
Mange branchefolk mener, at den tysk ambivalens er en fejl, fordi der ingen vej er uden om elbilerne. Andre mener, at tyskerne opfører sig klogt. I hvert tilfælde så længe elbilerne udgør en sikkerhedsrisiko med de nuværende batterier.
Forleden eksploderede en elbil i et sydkoreansk p-hus. Det tog otte timer at slukke branden. 21 mennesker måtte på sygehuset og 70 biler blev ødelagt. Et helt kvarter måtte evakueres. Nu overvejer den sydkoreanske regering at forbyde elbiler i p-huse, hvilket nærmest vil være en dødsdom for biltypen i det tæt befolkede land, hvor næsten alle biler i de store byer holder i p-huse.
Også færgeselskaberne er bekymrede. Et norsk rederi har helt afvist at medtage elbiler. Andre stiller krav til, hvor meget batterierne må være opladet under overfarten. Et andet uhyggeligt scenarie er en brændende elbil i en lang tunnel.
Seneste problematisering af biltypen er elektromagnetisk stråling især under opladning , men meningerne er delte. Nogle mener, at elektromagnetisk stråling er uskadelig. At man sagtens kan bo under en højspændingsledning. Andre påstår at strålingen kan forårsage kræft. Er man i tvivl kan man blot besøge et dansk sygehus, hvor personalet rutinemæssigt beskytter sig bag tykke mure, når MR-scanneren er i gang.
I skemaet ses, hvordan de kinesiske elbiler klarer sig i Euro NCAP test foretaget i 2022, 2023 og første halvår 2024. Som nævnt opnår alle uden undtagelse de maksimale fem stjerner. Tallene angiver, hvor stor en del af det maksimalt opnåelige, bilmodellerne præsterer i fire forskellige discipliner: Beskyttelse af voksne, børn, bløde trafikanter samt niveauet af sikkerhedsudstyr.
Euro NCAP MG4: Det går brutalt for sig, når Euro NCAP smadrer biler i sikkerhedens tjeneste. Her går det ud over den billige kinabil MG4, der også klarer fem stjerner. Foto Euro NCAP.