I Tyskland og Sverige er nye lovkrav til vinterdæk trådt i kraft, og det overrasker mange danskere. Værkstedskæde opfordrer derfor nu kunderne til, at man sætter sig grundigt ind i de lokale regler, hvis turen går til udlandet.
I løbet af de kommende uger drager hundredtusindvis af danskere på skiferie, og uanset om turen går sydpå til alperne eller til de norske og svenske fjelde, er bilen det foretrukne transportmiddel for mange. Danske bilister er generelt godt opdaterede på anbefalinger til vinterkørsel i Danmark, men skal man til udlandet, gør andre regler sig gældende. Og op til denne vinter er nye lovkrav trådt i kraft i både Tyskland og Sverige.
– Selvom vi i Danmark er vant til, at der ikke er konkrete lovpligtige krav til vinterdæk, så skal man nu i både Sverige og Tyskland have dæk med bjerg- og snefnug-mærket, hvis der er vinterføre, og det er førerens eget ansvar at have styr på de gældende regler, siger Jesper Valentin Lund, der er konceptchef hos den landsdækkende værkstedskæde AutoPartner til AutoNews Business, og understreger:
– Generelt er danskerne gode til at sætte sig ind i reglerne, men skal man til en destination, hvor man har kørt til tidligere, kan man nemt glemme at se efter opdateringer. Derfor risikerer mange at blive overraskede, fordi de troede, de havde styr på reglerne.
Når der er vinterføre, hvilket omfatter sne, is, sjap eller frost på vejen, er det i Tyskland nu lovpligtigt at køre med vinterdæk eller helårsdæk mærket med bjerg- og snefnugsymbolet, også kendt som 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). I sverige er det fra 1. december til 30. marts i lovpligtig at køre med vinterdæk eller helårsdæk med en mønsterdybde på mindst 3 millimeter, når der er vinterføre, og fra 1. december 2024 skal vinterdæk som noget nyt nu være mærket med bjerg- og snefnugsymbolet eller være pigdæk for at opfylde lovkravene.
Dæk, der kun er mærket med M+S (Mud & Snow), som mange biler i Danmark kører med, opfylder altså ikke længere kravene til vinterdæk i Sverige og Tyskland.
Sikre effektive vinterdæk
Uanset, hvad de forskellige lande, som danskerne oftest kører til på skiferie, har af krav til vinterdæk er det essentielt, at man som bilist sørger for, at ens vinterdæk er effektive i vinterføre.
– For at et vinterdæk er effektivt i glat føre, anbefaler vi, at dækmønstret ikke kommer under fire millimeter – det bør det af hensyn til sikkerheden aldrig komme, uanset hvad det enkelte lands lovgivning siger. Derudover bør man sikre sig, at man kender reglerne inklusive eventuelt nye opdateringer i de lande, man skal køre i, siger Jesper Valentin Lund.
– Frem mod skolernes vinterferie i uge syv, er der mange, som kommer ind på vores værksteder og får bilen tjekket igennem, så de ved, at den er fit for fight til. Det er også en rigtig god idé, der kan give ro i maven til en lang køretur i vinterkulden, bemærker han.