Ny rundspørge fra Vejdirektoratet afslører, at halvdelen af danskerne holder for kort afstand på motorvejen – og mange tror fejlagtigt, at de kan nå at bremse i tide.
Trafikken glider jævnt på motorvejen – lige indtil én bilist bremser. Pludselig er der panik, og bremselysene blinker i rækken af biler, der ligger kofanger ved kofanger. Den situation er ifølge Vejdirektoratet alt for velkendt for danske bilister.
En ny rundspørge viser nemlig, at næsten halvdelen af os kører for tæt på den forankørende bil, og mange ved ikke, hvor stor den korrekte sikkerhedsafstand bør være. Vi undervurderer bilens bremselængde – og overvurderer os selv.
– Bremselængden udgøres kort fortalt af førerens reaktionstid og bilens bremselængde. Det er med andre ord den afstand, bilen når at tilbagelægge, fra føreren opdager, at nu sker der noget, der skal reageres på, og indtil bilen holder stille, siger Christian Jensen til AutoNews Business.
Førerens reaktionstid er forskellig fra person til person – og de fleste af os tænker nok, at vi selv er nogle af de hurtigste til at reagere.
Men bilens bremselængde kan også variere voldsomt, understreger Christian Jensen.
Reaktionstid og bremselængde – to afgørende faktorer
Bremselængden består af to dele: reaktionstiden og selve bremseafstanden. Fra øjeblikket man opdager en fare, til bilen står stille, tilbagelægges ofte langt mere vej, end de fleste forestiller sig.
Reaktionstiden varierer fra person til person, men bilens bremselængde afhænger også af en række fysiske faktorer – herunder dækkene.
Ifølge Christian Jensen har dækkenes kvalitet og tilstand stor indflydelse på, hvor hurtigt bilen kan standse – især på våde veje.
– Bremselængden øges markant, hvis man kører på forkerte dæk til sæsonen – og generelt er der også forskel på bremselængden afhængig af, om man kører på premium- eller budgetdæk, fortæller Christian Jensen.
– På en våd vej kan et kvalitetsdæk fra en anerkendt producent have en bremselængde på lidt over 30 meter, mens et budgetdæk ved samme hastighed kan være oppe på næsten 40 meter, fortæller Christian Jensen og tilføjer, at jo større hastighed, jo længere bremselængde, og jo større forskel mellem de to dæk.
Jo højere hastighed, jo større forskel ses der mellem gode og dårlige dæk – og det kan i sidste ende betyde forskellen på et skrækslagent opbremsningsøjeblik og en alvorlig ulykke.
Slidte dæk giver længere bremselængde
Men det handler ikke kun om prisen på dækkene – også deres tilstand spiller en stor rolle.
– Slidte dæk mister vejgreb og øger bremselængden markant. På en våd vej med 3 mm vand har et nyt dæk med 8 mm mønster 47 % vejkontakt ved 125 km/t, mens et halvslidt dæk med 4 mm mønster kun har 11 % kontakt, forklarer Christian Jensen.
I praksis betyder det, at en bil med nye dæk kan standse efter 25,9 meter fra 80 km/t, mens en bil med dæk på det lovpligtige minimum – 1,6 mm – først holder stille efter hele 39,5 meter.
Så stor afstand bør du holde
Vejdirektoratet anbefaler, at man holder minimum 55 meters afstand til den forankørende bil ved 110 km/t – svarende til omtrent tre sekunders afstand. Ved 130 km/t bør afstanden øges til 65 meter.
Det kan lyde meget, men som rundspørgen afslører, er mange danske bilister langt fra at leve op til anbefalingen.
Den største misforståelse er, at man tror, man kan nå at reagere og bremse i tide. Men fysikken snyder ingen – og god afstand kan i sidste ende redde liv.
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Nic. Christiansen Gruppen opruster på direktionsgangen med ansættelse af ny adm. direktør i NCG Retail
-
Ny administrerende direktør hos Van Mossel i Danmark
-
Afstemningen til Auto Awards 2025 buldrer afsted – over 22.777 danskere har allerede stemt på årets nominerede
-
Kampen tages op mod vintervejret i samarbejde med bilimportør
-
Generationsskifte: Bytter chefrollen ud med titlen som værkfører
