Elbilerne er inde i en rivende udvikling. Biler, der var toppen af poppen for et par år siden, er i dag stærkt udfordret af mange nyere modeller. Ugens to testbiler er et glimrende eksempel på, hvad et par års aldersforskel kan gøre.
Efter min mening har Nissan Ariya, der gik i produktion januar 2022, været en af de bedste elektriske SUV-biler i mellemklassen. Men den er stærkt udfordret af blandt andet Ford Explorer, der forlod samlebåndet for første gang i den tyske by Køln marts tidligere i år.
Med i billedet hører, at Ariya allerede blev præsenteret i 2020. Det lange spænd fra præsentation til produktionsstart blev bl.a. brugt til at gøre bilen fejlfri i modsætning til mange af de nyere elbiler, der ryger fra tegnebord til produktion på rekordtid, fordi udviklingen blandt elbiler går så hurtigt, at det haster med at få dem i salgslokalerne, inden de er forældede.
På papiret er de to biler i denne test ret jævnbyrdige. Vi har fokuseret på de mindst kostbare udgaver med lang rækkevidde. Alle undersøgelser herhjemme viser, at rækkevidde er guld for en mellemstor familiebil.
Med sit 87 kWh store batteri burde den forhjulstrukne Nissan været førende med en rækkevidde på 533 kilometer i følge WLTP. Men Explorer, der langt hen ad vejen deler elektronik og undervogn med VW ID.4, slår den med en rækkevidde på godt 600 kilometer efter samme målemetode.
Ford nipper til strømmen
Forklaringen er den simple, at Fords model bruger mindre strøm. Opgivelsen er 18,1 kWh per 100 kilometer for Ariya. Explorer skal i følge WLTP kun fodres med 14,3 kWh på samme distance. Bl.a. på grund af nyudviklede dæk med ekstrem lav rullemodstand. Men jeg vil dog alligevel mene, at forbruget i den virkelige verden er meget tæt på at være det samme, selv om Ariya er både længere og højere.
Explorer er til gengæld en hurtigere bil. Dels fordi den har 50 hk flere. Dels fordi den har baghjulstræk med bedre vejgreb under acceleration. Topfart betyder mindre. Allerede ved 130 km/t aflades begge bilers batteriet hurtigt, fordi luftmodstanden stiger med kvadratet på hastighedsforøgelsen. Øges farten fra 50 til 100 km/t stiger forbruget til det firedobbelte. Nogle vil måske alligevel påskønne Explorers ekstra 20 kilometer på toppen.
Lige som rækkevidde hele tiden udvikles, gælder det samme for pladsudnyttelse. Her er de to biler meget jævnbyrdige. Undtagen på bagageplads, der i Nissan opgives til 468 liter. 18 liter mere end i Explorer.
Det irriterer mig en smule, at ingen af bilerne har en såkaldt frunk. Det vil sige et lille bagagerum i fronten, hvor ladekablerne opbevares, så man slipper for at hive al bagagen ud, hvis man skal oplade undervejs. Konstruktørerne af begge biler har i stedet forsøgt at afhjælpe problemet via et ekstra lille bagagerum under det store bagagerum. Så kan man nøjes med at fjerne den bagerste del af bagagen for at komme til kablerne.
Der er god plads til fem personer i begge biler. Jeg vil dog mene, at man sidder en smule bedre bag i Ariya, fordi siddefladerne virker længere. Fortil dominerer en meget stor skærm i Explorer. Den kan endda skubbes frem og tilbage. Nissan nøjes med en mere diskret skærm.
Explorer kører som en sportsvogn
Med hensyn til køreegenskab, er Ford til den faste og sportslige side, mens Ariya er mere konservativ med blødere affjedring og lidt mere løs undervogn. Jeg tror de fleste vil mene, at Explorer har bedre køreegenskaber. På dette område har Ford altid været førende.
Jeg er vild med Ariyas interiør og instrumentering med indbyggede knapper i det flotte, træ-lignende frontpanel. Sæderne og beklædningen i kabinen er af meget høj kvalitet. Efter min mening en tand mere eksklusiv end tilfældet er i Explorer. Den japanske fornemmelse af luksus understøttes af et meget lavt støjniveau.
På minussiden tæller en ret begrænset træk-evne på 750 kg. i Ariya med forhjulstræk. Explorer med baghjulstræk slæber 1.000 kg. Dermed er ingen af de to modeller særligt velegnede til at trække campingvogn. En mellemstor Adria Adora (blandt de bedst sælgende campingvogne i Danmark) vejer mellem 1.200 og 1.300 kg. plus ekstraudstyr og bagage. Selv en meget lille campingvogn som Adria Action vejer over 900 kg.
Således er den fremragende Ariya udfordret på en række punkter. Hvad gør så kloge producent/importør, for at holde nærgående yngre konkurrenter stangen. De sætter selvfølgelig prisen ned. I Nissans tilfælde er der ikke tale om pebernødder. Især ikke, hvis man kan finde en lagerbil, der passer til kundens behov og smag. I skrivende stund har Nissan ca. 100 styk 87 kWh forhjulstrukne lagerbiler med lang rækkevidde til 265.000 kr. Det er er ekstremt billigt. Efter min opfattelse et af de bedste elektriske tilbud overhovedet i klassen.
Nissan Ariya 87 kWh forhjulstræk
***** Fem stjerner ud af seks
Pris: 329.000 kr. (265.000 kr. som lagerbil)
Rækkevidde: 536 km/t WLTP
Forbrug: 18,1 kWh / 100 kilometer
Ladetid: 10 – 80 %: 35 minutter
Motorydelse: 238 hk
0 – 100 km/t: 7,6 sekunder
Topfart: 160 km/t
Bagagerum: 469/1.690 liter
Længde/bredde/højde: 460/185/165 cm
Maksimal anhængervægt: 750 kg.
For:
Pris
Design
Komfort
Kvalitet
Mod:
Forbrug
Alder
Undervogn
Ford Explorer 77 kWh UR baghjulstræk
***** Fem stjerner ud af seks
Pris: 340.000 kr.
Rækkevidde: 602 kilometer
Forbrug: 14,5 kWh / 100 kilometer
Ladetid: 10 – 80 %: 25 min.
Motorydelse: 286 hk
0 – 100 km/t: 6,4 sekunder
Topfart: 180 km/t
Bagagerum: 450 / 1.400 liter
Længde/bredde/højde: 446/187/163 cm
Maksimal anhængervægt: 1.000 kg.
For:
Køreegenskaber
Strømforbrug
Rækkevidde
Design
Mod:
Komfort
Garanti
Ingen frunk
Nissans kabine virker en tand mere eksklusiv og diskret end Fords.
Set bagfra fremtræder Ford Explorer mere kasseforment, men den bruger alligevel mindre strøm end Nissan Ariya.