X

Bilmodel oplades til 80% på kun 10 minutter

Bilmærket Polestar har sammen med pioneren inden for hurtigt-opladende teknologi StoreDot netop bevist, at Polestar 5 kan gå fra 10% til 80% opladning på bare 10 minutter. Det er sket takket være StoreDots Extreme Fast Charging (XFC)-teknologi og er demonstreret på en Polestar 5-prototype, der påviste en konsistent ladehastighed, der startede med 310 kW og steg til over 370 kW i slutningen af opladningen.

Den vilde demonstration af en samlet ladetid på kun 10 minutter fra 10% til 80% – med brug af siliciumdominerede celler i stedet for individuelle celler i laboratorie-miljø – markerer Polestars fortsatte indsats for at udvikle de bedste køreoplevelser i fremtiden gennem takket være teknologisk innovation og partnerskaber. Denne specialbestilte 77 kWh batteripakke – der har potentiale til at stige til mindst 100 kWh – har mulighed for at få tilført op til 320 km rækkevidde for en mellemstor elbil på bare disse 10 minutter.

Polestar og StoreDots såkaldte XFC-test, som batteri-ingeniører står bag, blev udført med henblik på at påvise XFC-teknologiens effekt på bilbatterier og kan bruges i kommende Polestar-biler.

Thomas Ingenlath, Polestars CEO, siger til AutoNews Business: “Tid er blevet en af livets største luksusvarer, og derfor er der et behov for, at vi som producent af luksuriøse performance-elbiler adresserer den største barriere, forbrugerne har hvad angår køb af elbil –  nemlig opladnings- og rækkevideangst. Takket være den nye teknologi kan bilister fremover bruge væsentlig mindre tid på at lade og mere tid på at køre. Faktisk vil den såkaldte ‘nede-tid’ eller ‘stoppe-tid’ komme til at minde meget mere om den, vi kender fra benzin-biler i dag.”

StoreDots revolutionære XFC-teknologi anvender siliciumdominerede celler med en energitæthed på niveau med de mest avancerede NMC-celler og kræver ikke specialiserede kølesystemer i køretøjet. XFC-batteriets eksperimentelle moduler har en strukturel funktion, der forbedrer de mekaniske egenskaber og køleevne samtidig med at vægten bevares eller reduceres. Høj genbrugelighed og servicevenlighed er også afgørende i designet af batteripakken.

I dagens kommercielle elbilsbatterier varierer hurtigopladnings-raterne afhængigt af batteriets opladningstilstand (SOC), og de kan falde markant, når SOC øges. Under denne test oplevede Polestar, at opladningshastigheden steg fra 310 kW ved 10% SOC til over 370 kW ved 80% SOC, hvilket bekræfter teknologiens evne til at opretholde en stabil opladningsrate uden væsentlige ændringer i hastighed eller effektivitet, når en fører beslutter at stoppe inden for dette brede ladetilstandsinterval.

Det er vigtigt at bemærke, at testen bekræfter, at XFC-teknologien fungerer med nutidens DC-ladeinfrastruktur, som fortsat inkluderer flere og kraftigere DC-ladere på 350 kW eller mere.

Dette betyder, at bilister kan bruge mindre tid på at oplade deres biler, hvilket for en 10-80% opladning af mange moderne elbiler normalt ville tage omkring 30 minutter. Ved at reducere denne tid til kun 10 minutter nærmer opladningstiden sig den tid, det tager at fylde en bil med benzin. Og med de konsekvente ladehastigheder, der tilbydes, kan forbrugerne med en egnet lader stoppe i fem minutter ved 50% SOC og fortsætte køreturen med over 80% SOC.

Dr. Doron Myersdorf, CEO for StoreDot, udtaler: “Vi er meget begejstrede for at dele denne imponerende præstation i dag og stolte over at være med på rejsen sammen med Polestar. Polestars anerkendelse af, at teknologi til ekstrem hurtig opladning er nødvendig for at udbrede elbiler yderligere, er afgørende. Dette gennembrud er en del af en større revolution og eliminere barrierer som rækkevidde- og ladeangst én gang for alle, idet bilister nu kan rejse lange afstande med samme frihed og bekvemmelighed som med traditionelle køretøjer drevet af fossile brændstoffer.”

About Author