Set med BMW Groups øjne er alle tilgængelige teknologier er nødvendige for at reducere CO2-emissionerne i hele værdikæden. Ud over elektrificering kan vedvarende brændstoffer spille en afgørende rolle for at reducere CO2-emissionerne i transportsektoren.
BMW Group er overbevist om, at elektrificering er fremtiden, men også at andre teknologier kan bidrage til at reducere emissionerne. Åbenheden over for forskellige teknologier er altafgørende for målet om at reducere CO2-emissionerne på tværs af værdikæden. Fra januar 2025 vil alle dieselmodeller produceret i Tyskland have de første liter (ca. 5-8 liter afhængigt af modellen) tanket med HVO 100, inden de forlader fabrikkerne. HVO står for ”Hydrotreated Vegetable Oil” og fremstilles ud fra fx tidligere madolie eller animalsk fedt.
“Hvert ton CO2, der spares, tæller. De mere end 250 millioner køretøjer i Europa er en vigtig faktor. Deres CO2-balance kunne forbedres betydeligt, hvis andelen af vedvarende brændstoffer øges. Fra januar 2025 vil alle dieselmodeller produceret i Tyskland blive fyldt med HVO 100, før de leveres til forhandlerne. Det er en dieselerstatning af høj kvalitet med op til 90 procent lavere CO2-emissioner i den samlede balance,“ siger Oliver Zipse, bestyrelsesformand (CEO) hos BMW AG.
“Neste MY Renewable Diesel™“ er HVO 100-brændstoffet, der bruges på BMW Groups fabrikker i München, Dingolfing, Regensburg og Leipzig. Disse fabrikker producerer årligt mere end 50 procent af BMW Groups dieseldrevne biler. Brændstof fra den finske producent Neste muliggør en reduktion af drivhusgasser på op til 90 procent over brændstoffets livscyklus sammenlignet med fossil diesel.
Klare fordele
Sammenlignet med fossil diesel er HVO 100 et produkt af højere kvalitet og tilbyder en lang række tekniske fordele: Ud over at udlede mindre CO2 giver dens kemiske egenskaber bedre koldstartsadfærd. Den er også modstandsdygtig over for mikrobiel forurening („dieselpest“) på grund af dens renhed.
BMW ejere med ældre dieselmodeller (fra produktionsmåned marts 2015 for de fleste modeller) kan også tanke HVO 100 i deres biler og dermed reducere lokale emissioner, da disse tidligere er godkendt til HVO 100 brændstof i overensstemmelse med den europæiske brændstofstandard EN 15940.
Kunder, der ønsker at vide, om deres bil er godkendt til HVO 100, kan se detaljerede oplysninger her: https://faq.bmw.de/s/article/Fahrzeug-%C3%96le-und-Fl%C3%BCssigkeiten-Alternative-Kraftstoffe-Paraffinische-Dieselkraftstoffe-Modellkompatibilit%C3%A4t-oaJyP?language=de
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Selvkørende biler skal tvinges til at holde afstand til cykler siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven
-
College360 sætter nyt tiltag i søen med fokus på fremtidens lærepladser i autobranchen
-
Nyt partnerskab om bilforsikring.
-
Bilscenen A/S kommer på nye hænder og skifter navn
-
Ny aftale med fem ladeoperatører giver endnu kortere vej til den nærmeste ladestander i København